קורסים בעבר

חלק ראשון בסמינר השנתי של המרחב הקליני – הזדהות, הסמינר התשיעי של לאקאן | יהודה ישראלי
Dark mode Light mode increase font increase font decrease font decrease font
04.12.2022
2 דקות קריאה

בצילום: אנדי קאופמן 1949-1984

רישום ותשלום לסמינר השנתי של המרחב הקליני

רישום ותשלום לסדרה הזדהות באיוונטבאז

צ'ואנג צו חלם בלילה שהוא פרפר. כשהקיץ תהה, האם יכול להיות שהוא פרפר שחולם כעת שהוא צ'ואנג צו? לאקאן משתמש במשל הסיני כדי לומר משהו על הוירטואליות של הזהות. עדיף לצ'ואנג צו להשתמש בטוטם של הפרפר שייצג אותו מאשר להזדהות עם שמו או עם דמותו, משום שכאשר הוא מיוצג על ידי הפרפר הוא לפחות יודע שזהו ייצוג בלבד. לזהות ייצוגים רבים: הסובייקט של המסמן, הסובייקט של ההתענגות, דמות האגו, או המילה "אני" שאומר המדבר. האם יש סטטוס אונטי לסובייקט של הלא מודע או שהוא רק הנחה אנימיסטית בדבר קיומו של סוכן שמייחסים לו התכוונות לאור קיומה של התשוקה?

הקשר בין הזדהות לחרדה הוא שכשם שפחד הוא על הקיום הפיזי החרדה היא סיגנל של איום על הזהות. הסובייקט יכול להיות מאויים על ידי עודף זהות כמו ביחס למסמן הדורסני שמייצג אותו, ביחס לדמות המראה הממלכדת או מול הדחף המציף ומאיים לבשר לו מי הוא כמתענג.

אז מתי צ'ואנג צו הכי מזוקק מהייצוגים שלו? לאקאן אומר שברגע ההיפנוגוגי של היקיצה. אחרי שהשיל מעליו את חלום הלילה בו הוא פרפר ולפני שנכנס לחלום היום בו הוא צ'ואנג צו. גם כאן יכולה להופיע חרדה, והפעם בשל היעדרם של הייצוגים של הסובייקט כמו ביחס לתשוקה האניגמטית של האחר, שעבורו הוא אינו יודע מי הוא. הקשר של כל זה לריפוי הוא שאנליזנט מתחיל טיפול בתקווה לדעת מי הוא ומסיים טיפול כשהשאלה הזו מפסיקה להיות חשובה.

הנושאים של סדרת ההרצאות יהיו: שלושת ההזדהויות – אובייקטלית, מסמנית והיסטרית ע"פ פרויד, הפסיכולוגיה של ההמון, האידיאל של האגו והאגו האידיאלי, לוי-שטראוס והסדר הסמלי, מטפורה ומטונימיה, מהמודע של דה-קארט ללא מודע של פרויד, האקט, ההזדהות הדמיונית, המסמן כגרעין הזהות, וההתכוונות כגרעין הסובייקט. את ההרצאות ילוו קטעים מהסרט על אנדי קאופמן "איש על הירח"  Man on the Moon 1999 ומהסרט הדוקומנטרי עם ג'ים קרי "ג'ים ואנדי, המעבר הגדול" Jim and Andy, The Great Beyond, מומלץ לצפות מבעוד מועד.

[contact-form-7 404 "לא נמצא"] [contact-form-7 404 "לא נמצא"]

הסמינר יתקיים בזום בלבד, בימי שלישי פעם בשבוע או שבועיים בשעות 20:15-21:45

תאריכים: 5/10, 12/10, 26/10, 9/11

המחיר: 1,100 ₪ לכל השנה (חמש סדרות); לסטודנטים ולמתמחים- 780 ₪. עלות לסדרה בודדת 280 ₪; 200 ₪ לסטודנטים ולמתמחים.

רישום ותשלום לסמינר השנתי של המרחב הקליני

רישום ותשלום לסדרה הזדהות באיוונטבאז