קורסים בעבר

חלק שני בסמינר השנתי של המרחב הקליני – סבל וסיפוק/ עידן אורן
Dark mode Light mode increase font increase font decrease font decrease font
26.07.2020
1 דקות קריאה

במפגשים יידונו שתי סוגיות מרכזיות: הראשונה, מהו סיפוק? שאלה זו לא ניתנת להפרדה מהשאלה באלו תנאים סיפוק אפשרי עבור כל אדם. זוהי לדעתי אחת השאלות הגדולות של הפסיכואנליזה. פרויד הציב את מרכזיות הסיפוק כבר בתחילת דרכו, כאשר טען שהנוירוזה האקטואלית תוכל להירפא על ידי יחסי מין מספקים. כלומר, מראשית מחשבתו פרויד קשר חוסר סיפוק עם פתולוגיות שונות. לאחר מכן סוגיית הסיפוק הופיעה בכל צומת חשוב של פרויד. כך למשל, ב"פרויקט לפסיכולוגיה מדעית" פרויד דן בשאלת הסיפוק ומצביע על המעמד המכריע של חווית הסיפוק בהתפתחות הסובייקטיביות. בנוסף, פרויד עקבי לכל אורך הדרך בעמדתו שהנוירוטי הוא בהגדרתו מוסרני, כאשר את מוסרנותו פרויד מנסח כך – הוא מעדיף להציג את עצמו כ"יותר טוב ממה שהוא באמת" על פני סיפוק. והיכן פרויד ממקם את הסיפוק שלו? בסימפטומים, עד כדי כך שפרויד קבע שהסימפטומים מהווים את חיי המין של הנוירוטי. פרויד גם בוחן את היחס בין כאב ובין סיפוק, ואת הסיפוק בתהפוכות של הדחף.

לאקאן הגדיר את הנוירוזה כמבנה שמשתמש בשלל תחבולות כדי לצמצם את האפשרות של סיפוק. למשל, כשהוא מראה שהאיווי של ההיסטרי הוא איווי לאיווי לא מסופק. הסובייקט הנוירוטי מבקש לקשור את עצמו לאחר כסובייקט, כלומר, לשמור על קביעותו של המבנה הסובייקטיבי, שמטבעו דוחה סיפוק. כאשר לאקאן מציע שהאובססיבי נפגש עם הסיפוק מוקדם מדי, ושבשביל ההיסטרי הסיפוק נדחה שוב ושוב, האין הוא אומר בכך שהזמן של הנוירוזה מוגדר ככזה שבו לעולם אין טיימינג נכון לסיפוק?

הסוגיה השנייה נוגעת לקשר בין הסבל עמו מגיע אדם לאנליזה לבין שאלת הסיפוק. אבסס את הטענה שהפסיכואנליזה כפרקטיקה חותרת לחלץ סיפוק מסבל (זה כמובן לא אומר שהסבל מתאדה). אגב כך נוכל לעמוד גם על חיוניותו של הסבל. העיסוק בסוגיות אלו יאפשר לסמן את שדה הפעולה של הפסיכואנליזה – כלומר, את השדה שבו מתבצע ריפוי, ובה בעת את השדה שבה רואה עצמה הפסיכואנליזה מוסמכת לומר דבר מה על ההתנסות האנושית.

יתקיימו חמישה מפגשים בימי שלישי בין 20:15-21:30 בתאריכים:26/1, 9/2, 23/2, 9/3, 23/3

המחיר: 350₪ לסדרה עם עידן אורן על סבל וסיפוק, 270₪ לסטודנטים ומתמחים. לנרשמים מראש לכל השנה 800₪ ולסטודנטים ולמתמחים הנרשמים מראש לכל השנה 670₪.

רישום ותשלום לסבל וסיפוק באיוונטבאז