קורסים בעבר

תוכנית הלימודים 2015-2016
Dark mode Light mode increase font increase font decrease font decrease font
31.01.2023
3 דקות קריאה

קורסים והרצאות במגוון נושאים קליניים, חברתיים, תרבותיים ועכשוויים, הפתוחים לקהל הרחב. למידע נוסף כנסו לאתר, השאירו פרטים והרשמו לדיוור.

המרחב הקליני 

במרחב הקליני של פורום לאקאן תל-אביב קורסים ופעילויות עם דגש על העבודה הקלינית:

הסמינר השנתי: הקליניקה הלאקאניאנית –  מה היא עושה?

מוקדי הלימוד השנה הם האקט על צורותיו השונות (אקט אנליטי, acting out ,passage a l'act), הסימפטום שמביא את המטופל לקליניקה, על הסבל שהוא גורם, ועל הקושי לוותר על הסיפוק הפרדוקסלי שטמון בו; ההתענגות שנושאת תמהיל של עונג וסבל שאינו בר שיח; AD(H)D כעמדת סובייקט שמתקשה למצוא עוגן להוויה שלו; נסיים את השנה באחד הנושאים הבוערים מאז ומתמיד בקליניקה: חיי האהבה. נלמד את הנושאים האלו מטקסטים שיבחרו המורים, ונייצר מרחב לחשוב בו, לשאול ולהתדיין. מפגש פתיחת השנה בהשתתפות כל המורים 3.11.2015  מרצים: פסיכואנליטיקאים חברי פורום לאקאן תל-אביב.

 המורים של המרחב הקליני מדברים

שלושיםlife שניות על נושאים שונים בפסיכואנליזה לאקאניאנית. פסיכואנליטיקאים חברים בפורום לאקאן ת"א ומלמדים במרחב הקליני, ענו על שאלות שהציבו בפניהם עדו שלמון וליונל קסטל. צמצמנו שעתיים לחמישה קטעים של חצי דקה ועוד קטע אחד ארוך יותר של עשר דקות.

yehuda utube  ד"ר יהודה ישראלי על חיתוך הפגישה

susy utube  סוזי רויזין על נקודות מפנה בטיפול

daphna utube  דפנה בן זקן על המועקה והחרדה

idan utube  עידן אורן על הייחודיות של האנליזה

eduardo utube  אדוארדו מינסאס על אושר

קבוצת הדרכה קלינית

ד"ר יהודה ישראלי

משתתפים יביאו מקרים, דוגמאות, וינייטות, חלומות וחומרים נוספים מחדר הטיפולים, באמצעותם יודגמו מושגים תיאורטיים ויתקיים דיון בטכניקות עבודה. פעם בשבוע 18:00-19:40 ימי שלישי החל מ- 3.11.15

סדרת הרצאות על פסיכואנליזה עם ילדים ונוער, "הציור, המשחק והשפה"

 סוזי רויזיןחנה קנדל

פרטים בהמשך לרשומים ברשימת הדיוור ובאתר.

הקשבה לאקאניאנית בקליניקה עם ילדים

דפנה בן זקן

המפגשים יעסקו במורכבות הטיפול בילדים ובעושר שמציעה הפסיכואנליזה כדי לאפשר זאת. לצד התאוריה יוצג בכל מפגש מקרה ויתקיים דיון בו. בכל יום ראשון הראשון בחודש, בשעה 20.00. מפגש ראשון ב- 1.11.15

ביקורי אנליטיקאים מהאקול הבינלאומי – IF-EPFCL

פורום לאקאן תל-אביב הוא חלק משדה הלאקאניאני הבינלאומי המאגד בתוכו פורומים לפסיכואנליזה מכל העולם. מדי מספר חודשים אנחנו מארחים פסיכואנליטיקאים מובילים בעולם לסופשבוע של למידה אינטנסיבית, הצגות מקרה וראיונות חולה. בין המרצים שאירחנו פעמים רבות: Colette Soler, Luis Izcovich, Sol Aparicio and Bernard Nomine

פרטים מלאים על המרחב הקליני באתר.

קורסים נוספים

מבוא ללאקאן

אדוארדו מינסאס

"הממשי, הסמלי והדמיוני", קבוצת קריאה של טקסטים נבחרים של לאקאן. לאקאן ידוע כמסובך להבנה ולוקח זמן עד שמערכת המושגים הייחודית לפסיכואנליזה הלאקאניאנית מוטמעת, מובנת, ומשמשת כפרספקטיבה להקשבה הקלינית והתרבותית.  ניתן לדמיין את היצירה הכתובה של לאקאן כבנין ענק, קתדרלה, בה אנו יכולים למצוא יסודות, קווי פרספקטיבה, קישוטים ועוד. כל חלק מהשלם מחובר לחלקים האחרים ביחסים לוגיים כשתהליך ההמשגה כוללת בתוכו גם השתנות לאורך הזמן.  בקורס זה ננסה לאתר את האלמנטים האלה, את הרעיונות שהנחו את הבנייה, את המושגים שנוצרו במהלכה -הממשי, הסמלי, הדמיוני, האחר, האחר הגדול, הסובייקט, האובייקט סיבת איווי ועוד-  ונשתדל להבין את היחסים ביניהם. כנגד כל תרבות של לימוד באמצעות "סיכומים" נתמקד בטקסטים העיקריים, נבחין במקורותיהם ושלוחותיהם ונוכל ליהנות מהסגנון הנשגב של כתיבתו של לאקאן.

פגישה ראשונה 25.10.2015, פעם בשבועיים, בימי ראשון, בשעה 15:00 עד 16:15. בבית השחמט, רח' טאגור 26, תל אביב. דמי השתתפות: 50 ש"ח למפגש. חברי פורום לאקאן תל-אביב פטורים מתשלום.

קריאה משותפת של הסמינר של לאקאן:  מי שאינם פתאים טועים\ תועים

בימי ראשון בבוקר, פעם בשבועיים, קוראים חברי פורום את הסמינר ה-21 של לאקאן,  "Les Non-Dupes  Errent". אחד העקרונות שמופיעים בסמינר זה הוא שאלו שלא מאפשרים לעצמם ללכת שולל אחר הבדיה הסמלית, שמסרבים לטעות, ומאמינים רק למה שהם רואים, הם אלו שטועים יותר מכל. באותם ימים אנו גם קוראים טקסטים שונים שנוגעים בנושא הכנס הבינלאומי הקרוב של הפורומים, ביולי 2016 במדלין, קולומביה: "קשרים ופרימת קשרים."

מתחילים ב-11.10.15 בשעה 10:00 עד 13:00

מרחב פסיכואנליזה, תרבות וחברה

מרחב "פסיכואנליזה, תרבות וחברה" הוא מרחב המיועד לדיון בסוגיות שונות מתחומי התרבות והחברה מנקודת מבט פסיכואנליטית ותוך כדי שימוש במושגיו של לאקאן. במהלך שנה זו יתקיימו הרצאות בנושאים שונים:

ספרים מדברים

ד"ר אשר עידןד"ר יהודה ישראלי

 לרגל פתיחת שנת פעילות חדשה של הפורום, ולרגל ההוצאה לאור של ספריהם, העתידן ד"ר אשר עידן, מחבר "הכוח החמישי – סוד הרשתות המשנות את העולם", והפסיכואנליטיקאי ד"ר יהודה ישראלי, חבר פורום ת"א של השדה הלאקאניאני, מחבר "מלאכת הטיפול הלאקאניאני", מדברים זה על ספרו של זה. מה יש לתיאורית הרשתות ולפסיכואנליזה הלאקאניאנית לתרום האחת להבנת השנייה? דיאלוג בהשתתפות הקהל.

תאריך המפגש: יום ה' ה-22.10.2015,  בשעה 20:00, במרכז סוזן דלל, אולם ירושלמי, תל אביב.

כלי-ניקה לאקאניאנית / סדרת הרצאות במרחב פסיכואנליזה, תרבות וחברה

ד"ר אורית טרופין

חוקרים בשדה הלאקאניאני שעוסקים בתיאוריית השיח של לאקאן חלוקים בנוגע לשאלה, איך ניתן לאפיין את השיח הפאשיסטי או הנאצי? האם ניתן לאפיינם כ"שיחים פרוורטיים", או שהם מצויים תחת שיח האדון? והאם ניתן לראות בשואה כבלתי-אפשרי, כקטיעתו של הקשר החברתי?

מועדי הרצאות: 03.03.2016, 17.03.2016, 31.3.2016, 14.4.2016

מידע על הרצאות נוספות בהמשך השנה במרחב תרבות וחברה ישלח לרשומים ברשימת הדיוור ויפורסם באתר.

לרישום לרשימת הדיוור שבאתר לחצו כאן.

לרישום לקורסים באתר לחצו כאן.

לתכנים בדף הפייסבוק ועדכונים עשו לנו לייק כאן.

להצטרפות לדיונים בקבוצת הפייסבוק "שיח לאקאן" לחצו כאן.

אנא עזרו לנו והפיצו מייל זה לכל מי שעשוי למצוא עניין באוריאנטציה הלאקאניאנית. תודה !